mamioblog

[Könyv] Raffai-Hidas-Vollner: Lelki köldökzsinór (Beszélgetek a kisbabámmal); Raffai: Megfogantam, tehát vagyok (Párbeszéd a babával az anyaméhben)

Posted on: december 7, 2010

Van-e élet a születés előtt?

Ha eddig nem gondolkoztunk ezen a kérdésen, e két mű valamelyikének olvasása után nagy eséllyel az lesz a válaszunk: “Hogyne!”. Szívem szerint minden várandós és erre nyitott kismamának a kezébe adnám az alábbi két könyvet, szemléletformáló hatásuk miatt.

A magzati léttel kapcsolatos kutatások eredményeire alapozva Raffai Jenő és Hidas György pszichoanalitikus professzorok kidolgoztak egy módszert, az ún. anya-magzat kapcsolatanalízist, melynek segítségével az anya tudati kapcsolatba tud lépni magzatával már a várandósság alatt. Munkásságukkal, amely úttörő jelentőségűnek számít a pszichológia e területén, nemzetközi elismertséget vívtak ki. Ez a fajta kommunikáció a várandósság elejétől gyakorolható, és a szülésfelkészítő programban teljesedik ki, melynek megkezdése a 36. héttől ajánlott.

A Lelki köldökzsinór c. könyv a magzati léttel kapcsolatos kutatási eredményekről, a kapcsolatanalízis szerepéről és jelentőségéről, illetve az analízisen részt vevő várandós anyák tapasztalatairól szól. Kedves és megrázó történeteken keresztül tudatosul bennünk: a mi hasunkban növekvő új emberke lelki élete is már a fogantatás pillanatában elkezdődött. Illetve az, hogy mennyi mindent tehetünk azért, hogy kisbabánk születés előtti élete a lehető legteljesebb, születése pedig a lehető leggyöngédebb lehet.

Magát a kapcsolatanalízis módszerét konkrétan nem tartalmazza a könyv, ez a szerzők saját szellemi terméke, és irányításuk alatt sajátítható el. Az élménybeszámolók alapján mégis nagyjából rekonstruálható, hogyan zajlik egy-egy alkalom.

Személyes élmények: A könyv által inspirálva, mindenképpen szerettem volna felvenni a kapcsolatot a babámmal, a professzorok valamelyikének felkeresését azonban drágának találtam. Ezért agykontrollos és meditációs tapasztalataimra hagyatkozva, a könyvből kihámozható “technikai” részleteket saját fantáziám alapján kiegészítve, kidolgoztam saját koreográfiám, és heti rendszeres időpontban próbáltam a babámra hangolódni, vele képekben kommunikálni. És (szerintem) működött! Lehet vitatkozni, hogy a tudatalattimmal beszélgettem-e, vagy a babámmal, és ez most kapcsolatanalízis volt-e vagy sem, én mindenesetre picit csodaként éltem meg az egészet.

A szülés kiírt időpontja előtt 3 héttel elkezdtem a közös felkészülést, naponta gyakoroltam a „házi kapcsolatanalízist”. Képekben megüzentem a babának, mi vár majd rá, miért fontos megszületnie, milyen jó lesz idekint együtt egy másfajta egységben, mit kell majd tennie, hogyan tudjuk majd egymást segíteni a nagy eseménynél. Biztosan más tényezőknek is köszönhetem, hogy teljesen komplikációmentes, szép szülés-születésünk volt… mégis úgy érzem, a szülésben szerintem kulcsszerepet játszó baba-mama összhang elérésében sokat segítettek ezek a “beszélgetések”.

Szintén személyes, de meg kell említenem: külön élményt jelentett számomra, hogy miután megcsodáltam a könyv ízléses illusztrációit, felfedeztem, hogy Szyksznian Wanda grafikusművész készítette őket, aki engem is oktatott az egyetemi évek alatt.

A Lelki köldökzsinór “kistestvére” a Megfogantam, tehát vagyok c. könyv, amely egy rövidebb lélegzetvételű, mégis nagyon informatív mű. (A kép megtévesztő, egy tenyérnyi, vékonyka könyvecskéről van szó.)

Elsősorban a magzat anyával való kapcsolatának meghatározó jelentőségét mutatja be, sok érdekes kutatási eredményen keresztül. Szerintem érdemes elolvasni, akár a Lelki köldökzsinór előfutáraként, akár pár hónappal utána, mintegy emlékeztetőként. És ha lehet, ne kezdjünk el azon stresszelni, hogy esetleg nem tudjuk az optimális lelki környezetet nyújtani a magzatunk számára, és azon se, hogy emiatt majd elmarad a fejlődésben a gyermekünk, ahogy ilyesfajta statisztikákról olvasunk. Sok értékes információval gazdagodhatunk a méhen belüli kötődésről, melyből inspirációt meríthetünk.

Hozzászólás


  • mamioblog: nekem székrekedésre a titkos receptem az aszalt szilvalé volt, én ittam, és az anyatejbe bekerült... Dm-ben Das gesunde plus típusú egész el
  • ferenczy kata: Nagyon köszönöm a tanácsokat, próbálkozunk. :) Sajnos az erőlködése nem azon múlik, hogy meddig tartom a csap fölött, miután becsomagolom
  • mamioblog: Szia Kata! Hmm, fogas kérdések így távolból... Én "laza ECs"-ként úgy vagyok vele, hogy addig a határig érdemes menni ezzel, ami nem erőlk